A

A Place To Express
Monday 17 August 2015 | 17:47 | 0comments

UBAH

Ubah kalau digantikan h dengan t jadi ubat. Jadi, apa ubat untuk berubah?

Ubat untuk berubah itu takde yang lain. Sememangnya, ubat untuk berubah ialah 'berubah' itu sendiri. Buat apa nak disusahkan ganti h kpada t. Biar jela perkataan ubah itu sendiri.

Berubah nak kena kuat. Tak boleh fikir apa yang orang lain kata. Ingat. Tiada ubat yang bagus untuk berubah kecuali kita sendiri yakin untuk berubah.









Antara intipati surah An Nur ayat 26 adalah, Allah suruh kita BERUBAH jadi baik dulu. Jangan mengharap pasangan kita baik tetapi diri sendiri tak nak dan MALAS nak berubah jadi baik.

Kalau nak pasangan baik, nak tak nak kita mesti jadi baik.

Kalau taubat pun malas,
baca Quran pun malas,
solat pun selalu lewat,
pandangan pun tak jaga,
ikhtilat pun tak jaga,
selalu layan hiburan haram,
dan sebagainya,
macam mana kita nak dapat pasangan yang baik. Allah tu Maha Adil.

Orang lelaki atau perempuan selalu bagi alasan,

"Aku sedar aku ni tak baik pun. Tapi aku nak cari pasangan yang baik supaya pasangan aku boleh bimbing aku jadi baik.."

Kalau korang nak pasangan korang ubah korang, adakah korang tak pernah terfikir yang pasangan korang pun nakkan korang ubah dia?

Mereka pun mengharapkan korang ubah mereka juga. So, kena usaha jadi baik walaupun ramai orang ejek dan perli korang. Pedulikan mereka, jom berubah jadi baik!

--

(Lazimnya) perempuan-perempuan yang jahat adalah untuk lelaki-lelaki yang jahat, dan lelaki-lelaki yang jahat untuk perempuan-perempuan yang jahat; dan (sebaliknya) perempuan-perempuan yang baik untuk lelaki-lelaki yang baik, dan lelaki-lelaki yang baik untuk perempuan-perempuan yang baik. Mereka (yang baik) itu adalah bersih dari (tuduhan buruk) yang dikatakan oleh orang-orang (yang jahat); mereka (yang baik) itu akan beroleh pengampunan (dari Allah) dan pengurniaan yang mulia.

(Surah An Nur 24 : 26)


Older Post | Newer Post
About Me
Hai. Assalamualaikum. One of your caked face who expect for something but she ended up get for nothing.



Jom Sembang

Follow di TWITTER